Et pysty myymään sitä, ellet näe sitä

15.05.2019

Myyntistailaus on mielikuvien luomista

Haluaisimme kuvitella, että meillä on kyky hahmottaa tilaa, että pystymme näkemään sisustuksen taakse. Tosiasia on kuitenkin se, että hyvin harvalla meistä on kykyä kuvitella sitä mitä ei ole olemassa.

Kirjoitin aiemmassa blogikirjoituksessani siitä, että myyntistailaus on tietynlaista kodin lavastamista, jossa tarkoitus on luoda ostajalle mielikuva myytävän asunnon käyttömahdollisuuksista, mittasuhteista ja tunnelmasta ja saada ostaja kuvittelemaan itsensä ja huonekalunsa myytävään asuntoon. Myyntistailauksella kerrotaan tarinaa siitä miten ostaja voisi asunnossa asua ja elää .

Myyntistailauksen suunnittelun lähtökohdan tulisi aina olla kohderyhmä, jolle asuntoa tullaan markkinoimaan. Kaikille kaikkea -ajattelu, ei toimi markkinoinnissa, eikä se myöskään toimi myyntistailauksessa, joka itse asiassa on markkinointitoimenpide. Oleellista on välittää oikeanlaisia signaaleja, niin että oikea ostaja ja asunto kohtaavat toisensa.

Myyntistailauksessa tulee huomioida kohderyhmä

Mietitäänpä tilannetta, jossa myynnissä on iso omakotitalo. Myyjänä on pariskunta, jolle talo on liian iso, koska heidän omat lapsensa ovat jo muuttaneet omilleen. Lastenhuoneet ovat pikkuhiljaa täyttyneet epämääräisestä tavarasta ja vanhoista huonekaluista, joille ei oikein enää löydy käyttöä tai sijoituspaikkaa.

Tätä taloa tullaan oletettavasti markkinoimaan lapsiperheen asuntona, joten myyntistailauksessa on tässä tapauksessa huomioitava lapsiperheiden tarpeet ja heidän elämäntapansa. Myyntistailauksen tulisi siis antaa mielikuva siitä, että asunto on ihanteellinen juuri lapsiperheelle.

Huoneet tulisi sisustaa tarkoituksenmukaisesti, eli tässä tapauksessa lastenhuoneet tulisi sisustaa uudelleen lastenhuoneiksi, jotta potentiaaliset ostajat näkevät asunnon mahdollisuudet nimenomaan lapsiperheen asuntona.

Kaikki asunnon tilat ja huoneet tulisi sisustaa niiden yleisesti mielletyn käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi olohuone mielletään oleskelua ja television katselua varten, makuuhuoneet lepoa varten ja pesutilat peseytymistä varten. On parempi esitellä huoneet tai tilat niiden yleisen käyttötarkoituksen mukaan, kuin sisustaa niitä epäsovinnaisella tavalla (kuten esim. sisustaa olohuone joogastudioksi). Hankalat tilat, kuten aulat ym... läpikulkutilat

Olennaista on stailauksella osoittaa, minkälaista elämä kyseisellä kohderyhmällä tässä asunnossa olisi. Myyntistailauksen tarkoitus ei ole tehdä asunnosta jotain mitä se ei ole.



Myyntistailauksella luodaan mielikuvia

Markkinointi on mielikuvien luomista

Kodin ostaminen on

Stailatun asunnon tulisi erottua edukseen, jotta potentiaaliset ostajat muistaisivat juuri tämän asunnon nimenomaan positiivisessa mielessä, eikä minkään negatiivisen asian takia.

Asuntoon jätetään pieniä vihjeitäOletko joskus myynyt tai ostanut käytettyä autoa? Myisitkö autosi siinä kunnossa kun se tällä hetkellä on? Jos et, niin miksi myisit asuntosi panostamatta yhtään myyntiin?

Jos edes kiinteistönvälittäjä, joka näkee erilaisia asuntoja päivittäin ei pysty hahmottamaan mitä tilaan mahtuu, niin miten asunnon ostaja siihen pystyy? Kiinteistönvälittäjän vahvuudet on aivan muissa asioissa

Olen siinä onnekkaassa asemassa, että minulla on luontainen kyky hahmottaa tilaa. nopeasti hahmottamaan tilan mittasuhteet ja mahdollisuudet (siksi tätä työtä teenkin)

Esitellään asunnon parhaat puolet...

Olimme kiinteistönvälittäjän kanssa katsomassa tyhjää asuntoa, johon oli tarkoitus tehdä myyntistailaus. Välittäjä halusi ruokailutilaan ruokapöydän kuudelle hengelle. Nähdessäni käytettävissä olevan tilan totesin, että tähän ei mahdu kuin korkeintaan neljän hengen ruokapöytä. Kun kiinteistönvälittäjä näki tilan kalustettuna neljän hengen ruojapöydällä, hän totesi, että olet aivan oikeassa, ei tähän olisi isompaa pöytää kannattanut laittaa.